fbpx

Mindfulness dla dzieci Poznań – Trening uważności metodą Eline Snel

W Rytmie Uważności 9 Kurs Uważności

W latach 2008-2010 Eline Snel opracowała program mindfulness dla dzieci w wieku od 5 do 12 roku życia „Uwaga, to działa!”. Bazuje on na najbardziej rozpropagowanym na świecie ośmiotygodniowym treningu dla dorosłych stworzonym przez Jona Kabata-Zinna. Jest to trening MBSR, czyli trening redukcji stresu oparty o uważności.

Ćwiczenia mindfulness dla dzieci i nastolatków

Mindfulness dla młodzieży i dzieci to metoda, która została przygotowana z dużą starannością, tak aby dostosować treści odpowiednio do wieku uczestników. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk stop”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti” pozwalają dzieciom w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności. Dobroczynny wpływ tej metody na dzieci jest tak wielki, że holenderskie ministerstwo edukacji postanowiło wszystkim nauczycielom, którzy wyrażą taką wole, zafundować szkolenie w Akademii Nauczania Uważności. Eline Snel napisała trzy książki skierowane do rodziców, nauczycieli i terapeutów: „Daj przestrzeń i bądź blisko”, „Uważność małej żabki” oraz „Uważność i spokój żabki”. Warsztaty uważności są często uzupełnione właśnie o te książki.

Logo

Tematy z dziećmi 5-8lat:

1. Zauważanie i koncentracja

To spotkanie o oddechu. Odkrywamy z dziećmi, co mają wspólnego z siedzącymi przy brzegu żabkami. Eksperymentujemy jak powietrze wchodzi przez nosek i buzię głębiej do ciała. Dotykamy brzuszka, klatki piersiowej, policzków. Sprawdzamy jak powietrze roznosi się po ciele. Rączkami sprawdzamy, czy pod wpływem powietrza ciało robi się mięciutkie. Nasłuchujemy dźwięków oddechu, dowiadujemy się jak najwięcej o jego tempie. Nie szukamy nowego, raczej uczymy się o akceptacji swojego wyjątkowego rytmu oddechu.

2. Z głowy do ciała

To spotkanie o opiekowaniu się naszym ciałem. Zaczynamy opiekę od świadomości, co się w nas dzieje w środku, na poziomie czucia swojego brzucha, swojej głowy, napięcia mięśni. Sprawdzamy, jakie sygnały potrafi przesyłać nam nasze ciało i jak potrafimy je rozpoznać i zaopiekować. Im większa świadomość własnego ciała, większy wgląd i poznanie, tym lepsza regulacja. Jednym z ćwiczeń w jest uczenie się o osobistym „przycisku STOP” – czyli takim miejscu w ciele, które pozwala się zatrzymać, wyjść z głowy pełnej myśli, czy z gonitwy zadań.

3. Sensoryka – smak, węch, słuch, obserwacja i odczuwanie.

Na tym spotkaniu eksperymentujemy z małą, drobną przekąską, którą sprawdzamy wszystkimi zmysłami. Na rączkach dzieci lądują dwie małe rodzynki. Sprawdzamy jak chroboczą zgniatane przy uszkach, jak mienią się na dłoniach w czasie obrotów w paluszkach pod światło. Zanim trafią do ust dłonie sprawdzają ciężar, fakturę, strukturę, dziurki od nosa porównują intensywność zapachu, oczy odkrywają wielość barw, uszka wszystkie dźwięki ukryte w małych rodzynkowych skarbach.

4. Poczuj emocje.

Wchodzimy w świat obserwowania własnych emocji. Bierzemy na warsztat: złość, radość, smutek, strach. Jest to spotkanie o przyjmowaniu emocji, bez zmieniania, tłumienia, wyolbrzymiania. Ćwiczymy się w niezarażaniu się emocjami od innych. Jedna z opowieści jest o złości małej żabki, która rozmawia na ten temat z motylem. Motyl zachęca, aby być miłym dla własnej złości. Wtedy można zauważyć, że mija sama. Sprawdzamy na sobie jak emocje się w nas rozchodzą i rozpuszają.

5. Akceptacja uczuć.

W opowieściach i eksperymentach przyjmujemy, akceptujemy emocje, co nie znaczy, że stajemy się na nie obojętni. Wręcz przeciwnie ćwiczymy się w zaprzyjaźnianiu z emocjami bez opinii, bez osądów. Dzieci często nadają na tym spotkaniu swoim emocjom imiona, odkrywają gdzie w ich ciałach one mieszkają, jakie mają zwyczaje i nawyki. A przede wszystkim opowiadają, jakie ważne funkcje pełnią dla nich emocje. Czasem przed czymś ostrzegają, czasem do czegoś zachęcają. Jest to zazwyczaj bardzo przełomowe spotkanie dla wszystkich.

6. Świadomy ruch.

Używamy naszej wyobraźni i idziemy z dziećmi do zoo. Poruszamy się świadomie i uważnie. To spotkanie o kontakcie z własnym ciałem, o kontakcie ze wszystkim wkoło, innymi ludźmi i przedmiotami. Ciało wysyła sygnały, im lepiej je rozpoznajemy i rozumiemy, tym lepiej funkcjonujemy. Świadomy ruch jest pierwszym krokiem do osiągnięcia wewnętrznej równowagi i zaufania.

7. Siła wyobraźni.

Rozwijanie siły wyobraźni jest tak samo ważne, jak doskonalenie inteligencji, oraz uczenie się o tym jak radzić sobie z emocjami i myślami. Na tym spotkaniu kreatywnie eksperymentujemy jak sobie radzić, z tym czego się boimy, czy za tym tęskimy. Ćwiczymy wyobraźnię, aby na co dzień nabrać supermocy na codzienne trudności.

8. Fajnie jest być miłym.

Ćwiczymy się w praktykowaniu szczerej życzliwości. Trenujemy się w otrzymywaniu i dawaniu komplementów, często jest to nie lada wyzwanie dla dzieci. Uczymy się brać odpowiedzialność za przyjemną, łagodną atmosferę wewnątrz nas i wokół nas. Sprawdzamy jak to jest pomagać sobie nawzajem, nawiązywać więzi i przyjaźnie. Dziękujemy sobie nawzajem.

Dla kogo jest ten kurs?

Mindfulness dla dzieci to kurs dedykowany dzieciom i przy okazji ich rodzicom. Uwaga, większy wgląd we własne myśli, emocje, odczucia z ciała – potrzebujemy tego do codziennej autoregulacji.

Trening uważności dla dzieci kierowany jest także do osób z ADHD, dysleksją, autyzmem, a także innymi wyzwaniami w rozwoju. Możliwe, że będzie potrzebny wydłużony czas treningu, albo większe zindywidualizowanie spotkań. Nie jest to oczywiście, lekarstwo na wszystkie problemy dziecka, ale może okazać się wartościowym narzędziem na co dzień. Ćwiczenia mogą pomóc w gonitwie myśli, stałej konieczności poruszania się albo natychmiastowej potrzebie robienia tego, o czym się pomyślało.

Na spotkaniach realizujemy ćwiczenia uważności dla dzieci poprzez eksperymenty, opowiadania, czytanki, ćwiczenia ruchowe i naukę rozpoznawania swojego rytmu oddechu. To właśnie świadoma wiedza na temat własnego wdechu i wydechu jest elementem przeplatającym się przez cały cykl naszych spotkań.

Kurs uważności dla nastolatków

Dlaczego warto zdecydować się na ćwiczenia uważności dla dzieci?

Trening uważności dla dzieci to szkolenie, poprzez które chcemy pokazać jak prawidłowo doświadczać uważności. Tym samym wzmacniamy najmłodszych w rozwijaniu wrodzonej ciekawości oraz naturalnych predyspozycji do uważności. Wspieramy również rodziców w trudach związanych z wychowaniem. Dzięki mindfulness Poznań możliwy jest rozwój nie tylko dla małych dzieci, ale również dla młodzieży oraz osób dorosłych. Trening uważności dla dorosłych Poznań oraz integracja sensoryczna Poznań to okazja do zapoznania się z konkretnymi działaniami i narzędziami, które można praktykować samodzielnie w domu.

 

 

Trening uważności dla dzieci w wieku 5 – 12 lat

Zajęcia grupowe koszt za jedno spoktanie 120

  • 8 spotkań dla dziecka, czas trwania od 45 do 60 minut
  • 2 spotkania dla rodzica (konsultacja przed treningiem/omówienie po treningu) czas trwania 60 minut/spotkanie
  • kontakt z rodzicem raz w tygodniu w ramach tematyki zajęć
  • Podział grup wiekowych: 5 – 8 lat; 9 – 12 lat

 

Trening uważności dla dzieci w wieku 5 – 12 lat

Zajęcia indywidualne 170 zł za spotkanie

  • 8 spotkań indywidualnych dla dziecka, czas trwania od 45 do 60 minut
  • 2 spotkania dla rodzica (konsultacja przed treningiem/omówienie po treningu) czas trwania do 60 minut/spotkanie
  • kontakt z rodzicem raz w tygodniu w ramach tematyki zajęć
  • w zależności od możliwości dzieca i przebiegu procesu ilość zajęć można zwiększyć.

 

Dodatkowe informacje

  • wystawiamy faktury
  • możliwość odbycia treningu w trybie stacjonarnym (rekomendowane) lub online

 

Napisz do nas

Telefon

508 812 909

Adres

Winogrady 69

61-659 Poznań

W rytmie uważności - Logo

Zapisz się do naszego newslettera

Aby otrzymywać najnowsze informacje o konsultacjach, kursach i warsztatach, podaj adres email

Dziękujemy!