fbpx

Uważność to zatrzymanie!

Czekaj, czekaj… Momencik… Okej… Ale jak to… No dobra… Sprawdźmy to… Zastanówmy się… Zauważmy…

Mindfulness dla dzieci ćwiczenia – podczas nich zwracamy uwagę na chwilę teraźniejszą, uczymy się kierować w stronę tego co widzimy i czujemy, a także w stronę oddechu oraz innych odczuć płynących z ciała. Podczas praktyki wracamy do „tu i teraz” przez nasze zmysły. Dzięki nauce skupiania na oddechu pokazujemy jak zachować świadomość tego, co doświadczamy z chwili na chwilę.

Na czym polega mindfulness? Z pewnością nie jest to terapia, lecz codzienne ćwiczenie świadomego odczuwania. Praktyka ma za zadanie uzmysłowić jak funkcjonuje umysł oraz jak myśli i uczucia wpływają na nasze zachowanie. Tak naprawdę w mindfulness dla dzieci nie chodzi o myślenie, czy robienie czegokolwiek. Najważniejsze jest być w chwili i z chwilą obecną!

W uważnej obserwacji skupiamy się na zauważaniu, ćwiczymy się w nieocenianiu.

Zaufaj mindfulness i odkryj siebie

Kurs mindfulness w Poznaniu powstał z myślą o osobach, które chcą lepiej poznać “prawdziwe ja”. Pokażemy Tobie, że unikanie ocen (często krytycznych) może być uwalniające i otwierające, a osądzanie niechcący zniekształca nasze widzenie świata. Ćwiczenie się w uważnej obserwacji pomaga zastąpić osądzanie, na rzecz życzliwego dostrzegania.

W trakcie nauki patrzenia na życzliwość nie zakładamy różowych okularów. Podczas kursu mindfulness dla dzieci udowodnimy, że warto łagodzić trudy poprzez okazywanie sobie troski oraz życzliwości. Podczas tak prostych, a przy tym ważnych gestów ciało wydziela oksytocynę – hormon szczęścia – co z kolei rodzi poczucie ufności, spokoju i więzi. Niweluje jednocześnie reakcje stresowe oraz hamuje wydzielanie kortyzolu.

Mindfulness dla dzieci ćwiczenia – jak zacząć?

Wystarczy odwiedzić prowadzony przez nas gabinet integracji sensorycznej i mindfulness. Ćwiczenia można rozpocząć z nami od praktyki nieformalnej – często nazywamy ją wyłączeniem autopilota, odejściem od wielozadaniowości w jednej sekundzie. Jest to świadome, dokładne zwracanie uwagi na zadanie wykonywane w chwili obecnej. Niekiedy natura, nasze dotychczasowe doświadczenia sprawiają, że dotyka nas roztrzepanie, zapominalstwo, czy bezmyślność. Podczas ćwiczeń z mindfulness dla dzieci uczymy zwracać uwagę na małe czynności w konkretnej chwili i wyłączać przy tym gonitwę myśli. Uważność pomaga wystawić się z torów codziennego autopilota.

Następnie przechodzimy do praktyki formalnej. W ramach treningu warto w ciągu dnia zarezerwować sobie parę minut na ćwiczenia z uważności. Mogą to być słuchowiska, skanowania ciała, ćwiczenia, eksperymenty – należy dobierać je w zależności od potrzeb. Na czym polega mindfulness w tym przypadku? Przede wszystkim na świadomym podjęciu decyzji o wprowadzeniu nowego nawyku. To jest tak samo jak z rytmem jedzenia śniadania z rana, czy mycia zębów po posiłkach. W formalnej praktyce najczęściej używamy oddechu jako kotwicy, która trzyma nas w chwili obecnej.

Mindfulness – postaw krok w stronę lepszych zmian

Wbrew pozorom początkowe ćwiczenia dla dzieci z mindfulness nie są trudne. Z perspektywy czasu bardziej wymagające są powroty do świadomych ćwiczeń z uważności po krótkiej przerwie i wybiciu z rytmu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wdrażanie zmian w życiu może być frustrujące. Właśnie dlatego budowanie trwałych nawyków związanych z uważnością warto zacząć od zmiany w sposobie myślenia.

Na czym polega mindfulness? Przede wszystkim na zmianie postrzegania codzienności i własnych odczuć. Zwróć uwagę na to, że:

  • uważność nie jest o robieniu więcej, a o robieniu inaczej. Przystępując do mindfulness początkowo skupiamy się na prostych czynnościach dnia codziennego, aby tym samym przygotować się do następnych ćwiczeń. Z czasem łatwiej jest się zatrzymać i sprawdzić, co tak naprawdę się u nas dzieje. Podczas praktyki sprawdzimy jak czuje się ciało, o czym traktuje gonitwa myśli w głowie, a także uporamy się z wewnętrznym koktajlem emocji,
  • zmiany – jak wspomnieliśmy – warto zacząć od małych rzeczy, od zadań, z którymi mamy do czynienia na co dzień, np:
    • odkładając klucze na miejsce, zwróćmy uwagę na ich temperaturę,
    • myjąc zęby, sprawdźmy z jaką siłą szczoteczka dotyka dziąseł i zębów,
    • przed zjedzeniem rodzynka zwróćmy uwagę na to, jak jego powłoka mieni się w słońcu,
    • idąc ulicą skupmy się na dźwięku stukania butów o chodnik.

To są początki. To jest okej zacząć ćwiczenia, a potem je zostawić. Wrócić w chwili trudności. Praktykować formalnie, a potem przez dłuższy czas tylko nieformalnie. Wdrażany w ramach mindfulness kurs Eline Snel ma za zadanie wspierać nas na co dzień. Ma on sprzyjać ukojeniu, skupieniu, wyciszeniu i relacjom ze sobą oraz naszymi bliskimi.

Pragniesz polepszyć relacje ze swoim dzieckiem i na nowo poznać otaczający Cię świat? Prowadzony przez nas ośrodek mindfulness Poznań może Ci w tym pomóc! Dzięki nam poznasz metodę Eline Snel, a także zaznasz korzyści płynących z kursu uważności.

Napisz do nas

Telefon

Justyna 508 812 909

Ania 792 778 881

Adres

Winogrady 69
61-659 Poznań

Zapisz się do naszego newslettera

Aby otrzymywać najnowsze informacje o konsultacjach, kursach i warsztatach, podaj adres email

Dziękujemy!