Mindfulness
Uważność to zatrzymanie!
Czekaj, czekaj… Momencik… Okej… Ale jak to… No dobra… Sprawdźmy to… Zastanówmy się… Zauważmy…
Mindfulness – co to właściwie jest? Są to specjalne, prowadzone przez nas zajęcia dla dzieci, podczas których zwracamy uwagę na chwilę teraźniejszą, uczymy się kierować w stronę tego co widzimy i czujemy, a także w stronę oddechu oraz innych odczuć płynących z ciała. Podczas praktyki wracamy do „tu i teraz” przez nasze zmysły. Dzięki nauce skupienia na oddechu pokazujemy jak zachować świadomość tego, co doświadczamy z chwili na chwilę.
Na początku wyjaśnimy czym jest medytacja mindfulness i podpowiemy jak zacząć z nią przygodę. Z pewnością nie jest to terapia, lecz codzienne ćwiczenie świadomego odczuwania. Praktyka ma za zadanie uzmysłowić jak funkcjonuje umysł oraz jak myśli i uczucia wpływają na nasze zachowanie. Tak naprawdę w mindfulness dla dzieci nie chodzi o myślenie, czy robienie czegokolwiek. Najważniejsze jest być w chwili i z chwilą obecną!
W uważnej obserwacji skupiamy się na zauważaniu, ćwiczymy się w nieocenianiu.
Zaufaj mindfulness i odkryj siebie
Już wiesz czym jest mindfulness. Prowadzony przez nas kurs mindfulness Poznań powstał z myślą o osobach, które chcą lepiej poznać “prawdziwe ja”. Pokażemy Tobie, że unikanie ocen (często krytycznych) może być uwalniające i otwierające, a osądzanie niechcący zniekształca widzenie świata. Ćwiczenie się w uważnej obserwacji pomaga zastąpić osądzanie, na rzecz życzliwego dostrzegania.
Wystarczy iskra, chęć zmiany, aby na nowo postrzegać świat. Mindfulness – jak zacząć? Przede wszystkim uczymy prostych oraz praktycznych ćwiczeń. W trakcie nauki patrzenia na życzliwość nie zakładamy różowych okularów. Podczas kursu mindfulness dla dzieci udowodnimy, że warto łagodzić trudy poprzez okazywanie sobie troski oraz życzliwości. Przy tych prostych, jak i ważnych gestach ciało wydziela oksytocynę – hormon szczęścia – co z kolei rodzi poczucie ufności, spokoju i więzi. Wystarczy kilka spotkań aby zrozumieć i samemu doświadczyć tego, na czym polega mindfulness. Regularna praktyka pozwala niwelować reakcje stresowe oraz hamuje wydzielanie kortyzolu.
Mindfulness dla dzieci ćwiczenia – jak zacząć?
Wiele osób zastanawia określenie mindfulness – co to jest, na czym polega? Bez wątpienia są to najczęściej zadawane pytania. Ćwiczenia dla początkujących można rozpocząć z nami od praktyki nieformalnej – często nazywamy ją wyłączeniem autopilota, odejściem od wielozadaniowości w jednej sekundzie. Jest to świadome, dokładne zwracanie uwagi na zadanie wykonywane w chwili obecnej. Niekiedy natura, nasze dotychczasowe doświadczenia sprawiają, że dotyka nas roztrzepanie, zapominalstwo, czy bezmyślność. Na czym polega mindfulness w takim przypadku i jaka jest jego rola? Prowadząc mindfulness dla dzieci Poznań uczymy zwracać uwagę na małe czynności w konkretnej chwili i wyłączać przy tym gonitwę myśli. Uważność pomaga wystawić się z torów codziennego autopilota.
Następnie przechodzimy do praktyki formalnej. Mindfulness – co to jest w tym przypadku i do czego się odnosi? Są to ćwiczenia z uważności, które w ramach treningu warto w ciągu dnia wykonywać raptem przez kilka minut. Mogą to być słuchowiska, skanowania ciała, ćwiczenia, eksperymenty – należy dobierać je w zależności od potrzeb. Kluczem do sukcesu jest świadome podjęcie decyzji o wprowadzeniu nowego nawyku. To jest tak samo jak z rytmem jedzenia śniadania z rana, czy mycia zębów po posiłkach. W formalnej praktyce najczęściej używamy oddechu jako kotwicy, która trzyma nas w chwili obecnej.
Mindfulness – jak zacząć i postawić krok w stronę lepszych zmian
Medytacja mindfulness – jak zacząć? Wbrew pozorom początkowe ćwiczenia dla dzieci nie są trudne. Z perspektywy czasu bardziej wymagające są powroty do świadomych ćwiczeń z uważności po krótkiej przerwie i wybiciu z rytmu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że wdrażanie zmian w życiu może być frustrujące. Właśnie dlatego budowanie trwałych nawyków związanych z uważnością warto zacząć od zmiany w sposobie myślenia. Mindfulness – jak zacząć i regularnie praktykować tą metodę? Mbsr – co to jest? Bardzo szczegółowo omawiamy te zagadnienia podczas kursu.
Na czym polega mindfulness? Przede wszystkim na zmianie postrzegania codzienności i własnych odczuć. Zwróć uwagę na to, że:
- uważność nie jest o robieniu więcej, a o robieniu inaczej. Zatem jak zacząć medytację mindfulness? Na początkowo skupiamy się na prostych czynnościach dnia codziennego, aby tym samym przygotować się do następnych ćwiczeń. Z czasem łatwiej jest się zatrzymać i sprawdzić, co tak naprawdę się u nas dzieje. Podczas praktyki sprawdzimy jak czuje się ciało, o czym traktuje gonitwa myśli w głowie, a także uporamy się z wewnętrznym koktajlem emocji,
- zmiany – jak wspomnieliśmy – warto zacząć od małych rzeczy, od zadań, z którymi mamy do czynienia na co dzień, np:
- odkładając klucze na miejsce, zwróćmy uwagę na ich temperaturę,
- myjąc zęby, sprawdźmy z jaką siłą szczoteczka dotyka dziąseł i zębów,
- przed zjedzeniem rodzynka zwróćmy uwagę na to, jak jego powłoka mieni się w słońcu,
- idąc ulicą skupmy się na dźwięku stukania butów o chodnik.
To są początki, po których samemu można poczuć, czym jest mindfulness. To jest okej zacząć ćwiczenia, a potem je zostawić. Wrócić w chwili trudności. Praktykować formalnie, a potem przez dłuższy czas tylko nieformalnie. Wdrażany w ramach mindfulness kurs Eline Snel ma za zadanie wspierać nas na co dzień. Ma on sprzyjać ukojeniu, skupieniu, wyciszeniu i relacjom ze sobą oraz naszymi bliskimi.
Pragniesz polepszyć relacje ze swoim dzieckiem i na nowo poznać otaczający Cię świat? Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się również inne zajęcia, prowadzone przez nasz ośrodek integracji i uważności Poznań. Dzięki nam poznasz metodę Eline Snel, a także zaznasz korzyści płynących z kursu uważności. Warte uwagi są również warsztaty uważności dla dorosłych Poznań. Podczas ćwiczeń pomagamy zrozumieć emocje oraz się wyciszyć. Dzięki treningowi łatwiej jest uczestnikom uporać się z trudami dnia codziennego.
Pytania i odpowiedzi
1.Jak rozpocząć ćwiczenia z uważności?
2.Co zrobić, kiedy pojawiają się trudności? niechęć dziecka? opór?
Rozwój jest naturalnym procesem, który występuje w czasie. W rozwoju są też miejsca na niechęć i opór, warto je uznać i założyć, że są ważne. Warto się zastanowić o czym ten opór i niechęć chce powiedzieć? Czy to o tym, że nie chce, boi się zmian? Czy to o braku zasobów na naukę nowych możliwości na teraz? A może o czymś zupełnie innym?
Nie siłujemy się oporem, dajemy mu miejsce i czas i się nim zaciekawiony.
3. Czy uważność dorosłego i dziecka to to samo?
Co do elementarnych jego składników to tak, jednakże sposoby na wejście w uważność u dzieci najmłodszych są bardziej nakierowane na zabawę i dużo kontaktu z drugą osobą. Im człowiek starszy, tym świat wglądu w siebie przez myśli i emocje, świat wyobrażeń przejmuje miejsce zabawy i ruchu. U osób dorosłych dużo pracujemy za pomocą tzw. technik formalnych, czyli np. skanowania ciała, medytacji na siedząco, albo uważnej jogi.
4. Czy uważność pomoże w dziecięcym stresie? Jak?
Uważność pomoże w dziecięcym stresie, ale jako „produkt uboczny”. Ćwiczenie uważności celem poprawy dobrostanu da więcej zrozumienia na dziecięcy stres, podpowie o co tak naprawdę chodzi, gdy dziecko jest zalewane falą stresu i przeciążenia. Ta wiedza i umiejętność bezpośredniego odklejania się od własnych przeciążeń pozwoli lepiej „obsługiwać” stres.
5. Jak uważność wpływa na koncentrację? na uwagę?
Ćwiczenia z uważności wpłyną na koncentrację i uwagę, dzięki temu, że dziecko będzie bardziej uregulowane wewnętrznie. Będzie mieć bliżej do swoich odczuć, przeżyć, potrzeb, dzięki czemu sprawniej będzie wybierać strategie na poprawę skupienia się na czynnościach. Na zajęciach uczymy się skupiać bardziej na przeżyciach wewnętrznych, dziecko lepiej dystansuje się od zewnętrznych rozpraszaczy.
6. Czy uważność nadaje się dla dzieci, które są ciągle w ruchu, rozbiegane, rozbawione?
Progiem wejścia do dziecięcej uważności jest bardzo często ruch i aktywna zabawa, dlatego właśnie nauka świadomego i ukierunkowanego kontaktu ze sobą w ruchu da dobre rezultaty w przypadku dzieci wiecznie rozbieganych. Pierwszym etapem nie będzie zatrzymanie się i bezruch, tylko świadomy ruch i kontakt ze swoim aktywnym ciałem.
7. Jak uważność może pomóc dzieciom wyciszonym, wycofanym?
Uważność przez to, że nakierowuje na kontakt z własnym środowiskiem wewnętrznym uposaża dziecko w zasoby i umiejętności obsługiwania tego delikatnego świata przeżyć. Praktyki mindfulness pozwalają zrozumieć, dlaczego człowiek wybiera takie, a nie inne strategie na poradzenie sobie z trudnościami. Na zajęciach z delikatnością sprawdzamy, czy w ramach wspólnej pracy dziecko jest w stanie kierować się do kontaktu z innymi.
8. Jak za pomocą uważności można rozwijać kompetencje społeczne?
W zależności od umiejętności i możliwości dzieci i młodzieży rozpoczynamy projekty indywidualne albo grupowe. W toku pracy w ramach nabywania nowych kompetencji z procesów indywidualnych tworzą się małe grupy, które się razem uczą i współdziałają na rzecz rozumienia siebie i kontaktu z innymi.
9. Czy mindfulness / uważność jest dla wszystkich?
Tak, pod warunkiem, że trener uważności potrafi „uszyć na miarę” potrzeb proces nakierowany na wewnętrzny wgląd za pomocą odpowiednio dobranych zabaw, gier, zadań i ćwiczeń.